Ny varumärkesplattform, ny visuell identitet och ny hemsida har gett en tydligare bild av biltest-pionjären.

50%
tillväxt på 2 år
Kund
Colmis
Bransch
Automotive
Resultat
Tillväxt
Vi göt nytt liv i varumärket Colmis, genom att identifiera varumärkets innersta kärna och ta fram en ny varumärkesplattform. Arbetet låg sedan till grund när vi skapade en ny visuell identitet och en ny hemsida.

Utmaningen

Colmis har funnits länge. När anläggningen startades 1985 var man en av pionjärerna inom utvecklingen av vintertest för bilar. Anläggningen och kompetensen imponerar men varumärket upplevdes inte vara tydligt definierat och behövde ett modernt uttryck. I en allt hårdare konkurrens med utmanare både i Sverige, övriga Norden och i andra världsdelar behövde Colmis helt enkelt vässa sig. Utmaningen för Krux blev att gjuta nytt liv i varumärket – med respekt för historien och den unika kultur som Colmis haft ända sedan starten.

Caption for the image here

Vår lösning

En kartläggning av Colmis resa från pionjärer till ledande inom fordonstestning i kallt klimat inleddes med intervjuer med grundarna Harald och Lars-Gunnar. Därefter samlade vi Colmis kärnteam i en workshop för att identifiera varumärkets innersta kärna. Där formulerades en tydlig grund med bland annat företagets syfte och löfte till marknaden och en identitet växte fram som speglade varumärket. Denna grund blev sedan utgångspunkten när vi fick möjligheten att skapa en modern visuell identitet där värmen hos människorna och den krispiga kylan i miljöerna fick ta plats i både tonalitet och färgskala. Därefter skapades också en helt ny hemsida.

 

Resultat

Med hjälp av den nya varumärkesstrategin har Colmis under de senaste åren stärkt sin marknadsposition och säkrat flera stora kontrakt, vilket har resulterat i en tillväxt på över 50 procent och ett tydligt förbättrat resultat.

Varumärkesplattformen har gjort att Colmis själva kan förvalta och utveckla verksamheten med gott självförtroende, både inåt och dialogen med nya och befintliga kunder. Den visuella identiteten har dessutom kommit på plats i hela verksamheten. Webbplatsen har kontinuerligt vidareutvecklats och arbete sker fortlöpande med att fånga upp de många och goda relationer som Colmis har med sina kunder genom att tillföra fler kundberättelser.

Säsongen 2025/26 fyller Colmis 40 år som bolag. Något som kommer att firas ordentligt. För att förstärka detta har Krux varit delaktiga i att ta fram ett jubileumskoncept som tar avstamp i Colmis starka visuella identitet, historia och stora framtidstro.

Fakta

Colmis är en komplett anläggning för fordonstest i kallt klimat, med över 50 banor på land och frusna sjöar som tillsammans sträcker sig mer än 70 mil. Kunder från hela världen kommer hit för att testa sina fordon.

Feedback
”Vi har lättare att sätta ord på vilka vi är och varför vi finns och den nya identiteten ger en tydligare bild av oss. Det gör oss starkare både när vi ska rekrytera nya medarbetare och attrahera nya kunder”.
Per Gyllenberg
Vice vd Colmis
Further Case Studies
Region Västerbotten
Krux har stöttat regionens innovationsarbete genom strategisk rådgivning och processledning.
9
Med nio identifierade styrkeområden har regionen nu en unik position i Sverige.
Repay
Genom en mix av varumärkesfrämjande åtgärder har Krux kraftigt ökat kännedomen om Repay.
60%
ökning i Share of search – en metod som bedömer varumärkets styrka och marknadsposition – på den svenska stålmarknaden