Utmaningen:
Colmis har funnits länge. När anläggningen startades 1985 var man en av pionjärerna inom utvecklingen av vintertest för bilar. Anläggningen och kompetensen imponerar men varumärket upplevdes inte vara tydligt definierat och behövde ett modernt uttryck. I en allt hårdare konkurrens med utmanare både i Sverige, övriga Norden och i andra världsdelar behövde Colmis helt enkelt vässa sig. Utmaningen för Krux blev att gjuta nytt liv i varumärket – med respekt för historien och den unika kultur som Colmis haft ända sedan starten.

Vår lösning:
En kartläggning av Colmis resa från pionjärer till ledande inom fordonstestning i kallt klimat inleddes med intervjuer med grundarna Harald och Lars-Gunnar. Därefter samlade vi Colmis kärnteam i en workshop för att identifiera varumärkets innersta kärna. Där formulerades en tydlig grund med bland annat företagets syfte och löfte till marknaden och en identitet växte fram som speglade varumärket. Denna grund blev sedan utgångspunkten när vi fick möjligheten att skapa en modern visuell identitet där värmen hos människorna och den krispiga kylan i miljöerna fick ta plats i både tonalitet och färgskala. Därefter skapades också en helt ny hemsida.
Resultat:
Colmis har under de senaste åren stärkt sin marknadsposition och säkrat flera stora kontrakt, vilket har resulterat i en tillväxt på över 50 procent och ett tydligt förbättrat resultat.
Varumärkesplattformen har gjort att Colmis själva kan förvalta och utveckla verksamheten med gott självförtroende, både inåt och dialogen med nya och befintliga kunder. Den visuella identiteten har dessutom kommit på plats heltigenom verksamheten. Webbplatsen har kontinuerligt vidareutvecklats och arbete sker fortlöpande med att fånga upp de många och goda relationer som Colmis har med sina kunder genom att tillföra fler kundberättelser.
Säsongen 2025/26 fyller Colmis 40 år som bolag. Något som kommer att firas ordentligt. För att förstärka detta har Krux varit delaktiga i att ta fram ett jubileumskoncept som tar avstamp i Colmis starka visuella identitet, historia och stora framtidstro.




