Utmaningen
Repay etablerades 1997 och har genom stark tillväxt under lång tid gjort sig kända i branschen, främst i norra Sverige. Under resans gång har man expanderat runt om i landet för att komma närmare kunderna. Efter flera förvärv, framför allt i de mellersta och södra delarna av Sverige blev det svårare att bibehålla den tillväxttakt som man hade vant sig vid. Insikten var att varumärket var i princip okänt på de nya marknaderna där man har etablerat sig. Med det som utgångspunkt fick Krux fick med start 2020 i uppdrag att bidra långsiktigt till Repays högt ställda tillväxtmål om att växa omsättningen med 20% per år med bibehållen lönsamhet.
Vår lösning
Att förstå Repays marknad och de målgrupper som varumärket ska vara bäst för var en viktig del av det grundarbete som vi gjorde tidigt i samarbetet. Vi behövde förstå både vad som gör Repay unika och ställa det i relation till de behov som målgrupperna har. Baserat på dessa kunskaper har vi jobbat långsiktigt tillväxtskapande genom en mix av varumärkesfrämjande aktiviteter, såsom att utveckla nytt kommunikationskoncept som låg till grund för en stark bas med varumärkesbyggande kommunikation i kombination med att göra målgruppsriktade kampanjer. Vi har även tillsammans med Repay utvecklat den digitala kundresan genom webbutveckling och digitala verktyg som har kombinerats med bearbetning av befintliga och nya kunder med leadsdrivande content. Ambitionen har varit att genom marknadsbearbetning öka intresset för Repay och att kunna skapa en effektiv bearbetning av kunderna i kombination med säljarnas aktiva arbete med att boka och genomföra besök samt vidareutveckla kundrelationerna.

Resultat
Inom No Plan B-koncernen, som Krux är en del av, brukar vi säga att grunden till all framgång är formeln A x K = R. Där A står för aktivitet som multipliceras med K, som står för kvalitet och resulterar i R = resultat. Och att både jobba med att öka aktivitetsnivån med resultat är grejen! Vi kan med stolthet säga att formeln är en viktig del av Repays framgångskoncept. Där har vi bidragit med att öka marknadspenetrationen, vilket har gjort att både kännedomen och intresset för bolaget har ökat kraftigt. Något som en framåtlutad säljkår och aktiva lokala verksamheter runt om i Sverige har tagit vara på genom sitt enträgna utvecklingsarbete. Som ett kvitto på detta kan vi utöver den omsättningsökning som går att utläsa av de publika siffrorna konstatera en 60-procentig ökning i Share of search – en metod som bedömer varumärkets styrka och marknadsposition – på den svenska stålmarknaden från september 2024 till och med augusti 2025.
Fakta
Repay är en av Sveriges snabbast växande leverantörer av figurskurna och kapade ståldetaljer. Kunderna finns inom bland annat gruvnäring och producerande industrier samt små och större mekaniska verkstäder. Med verksamhet på 13 orter täcker man in stora delar av Sverige.




